Logo GVA

Noticias

Explora las últimas noticias

La Generalitat suma a la Universidad de Alicante al proyecto del corredor verde del Monnegre

La Generalitat suma a la Universidad de Alicante al proyecto del corredor verde del Monnegre

El comisionado para la Recuperación encarga al Instituto Universitario del Agua el asesoramiento científico para el desarrollo de la iniciativa. Raúl Mérida subraya que el proyecto, que contará con una ciclovía de 20 kilómetros entre Tibi y El Campello, a

Por Redacción | 08-05-2026
La Generalitat comptarà amb l’assessorament científic de la Universitat d’Alacant per al disseny i execució del corredor del Montnegre, una via verda de 20 quilòmetres de longitud que discorrerà pel llit del riu al seu pas per sis municipis: Tibi, Xixona, Mutxamel, el Campello, Alacant i Sant Joan.  El comissionat per a la Recuperació, Raúl Mérida, s’ha reunit este divendres amb el director de l’Institut de l’Aigua i de les Ciències Ambientals de la Universitat d’Alacant (UA), Andrés Molina, per a formalitzar esta col·laboració. A l’acte ha assistit també la directora general de Recuperació i Reconstrucció, Sandra Martínez, i el catedràtic de la UA, Joaquín Melgarejos. “El projecte del Montnegre està pensat com una via verda, amb rutes i senderes per al gaudi de la ciutadania, que actue al mateix temps com a infraestructura de prevenció de riuades i de mitigació de futures avingudes d’aigua”, ha assenyalat Raúl Mérida.  El comissionat per a la Recuperació ha explicat que, després de la dana de València de 2024, des de la Generalitat s’està impulsant “una estratègia de recuperació en les tres províncies de la Comunitat Valenciana, que inclou actuacions en barrancs i riberes. En el cas d’Alacant, l’aposta és la regeneració del llit del riu Montnegre per a convertir-lo en una infraestructura antiinundacions”. La Generalitat, que desenrotlla este projecte en col·laboració amb la Diputació d’Alacant, destinarà a la iniciativa una inversió de 3,5 milions d’euros. En el marc d’esta inversió, el contracte d’assessorament subscrit amb la Universitat d’Alacant té un pressupost de 17.847 euros.  El primer corredor amb zones de laminació “El Montnegre es convertirà en el primer corredor verd de la província d’Alacant que tinga zones de laminació. Estos espais permeten frenar i repartir el cabal d’aigua, disminuir el pic de l’avinguda i evitar desbordaments bruscos”, ha assenyalat Mérida.  El comissionat per a la Recuperació ha explicat també que el corredor “es caracteritza pels seus valors paisatgístics, ambientals, naturals i patrimonials que restaurarem i posar a la disposició de la ciutadania”.  La infraestructura, a més, comptarà amb una via ciclista de 20 quilòmetres que unirà Tibi amb el Campello. Des de la Generalitat s’ha encarregat a la Universitat d’Alacant que l’estudi propose les possibilitats d’encaix del corredor del Montnegre amb l’àrea metropolitana, amb l’objectiu d’articular la mobilitat en tot l’eix i afavorir la connexió territorial. L’aigua i els ‘badlands’ Respecte a les característiques del projecte, Raúl Mérida ha assenyalat que l’aigua, “que tan important és per a tots els alacantins”, tindrà un paper principal i actuarà com a fil conductor de l’espai a través una xarxa planificada d’espais naturals conformada per parcs, boscos, rius i aiguamolls.  Així mateix, el projecte tractarà de realçar els badlands del riu Montnegre, un tipus de paisatge semidesèrtic format per argiles rogenques, ocres i blanques conformades per l’erosió hídrica, “de gran valor geològic i singular bellesa” situat prop de l’embassament de Tibi, ha apuntat Mérida. La Generalitat assumix el projecte El comissionat ha explicat que ja hi havia un projecte anterior respecte al Montnegre que va fer la Diputació d’Alacant, “però després del que va passar amb la dana del passat 29 d’octubre de 2024 i amb el precedent de la dana de 2019, que va tindre lloc precisament en la província d’Alacant, a Orihuela, des de la Generalitat hem passat a considerar este projecte com a estratègic”. “Per això, des del Comissionat per a la Recuperació hem assumit la gestió d’esta iniciativa dins de la nostra estratègia de recuperació emmarcada en el Pla Endavant, utilitzant com a base el projecte de la Diputació d’Alacant, i sumant el projecte a la Universitat d’Alacant”, ha assenyalat Mérida.